Dobór odpowiedniego oprogramowania do e-commerce upraszcza i porządkuje wszystkie aspekty sprzedaży online – od obsługi klienta, przez marketing czy pozycjonowanie SEO, aż po monitoring konkurencji. Dzięki integracji z nowoczesnymi systemami zautomatyzujesz żmudne procesy, zyskasz czas, a jednocześnie zapewnisz klientom lepsze doświadczenia – takie, które zachęcają do ponownych zakupów. To najprostsza droga do skalowania biznesu bez tworzenia zespołu specjalistów. Sprawdź, które narzędzia e-commerce oferują dziś najwięcej.
1. SaaS – kompletne programy do e-commerce
Systemy sklepowe w modelu SaaS (Software as a Service) to właściwie zbiór narzędzi e-commerce dla początkującego sprzedawcy, umożliwiających uruchomienie sprzedaży online nawet w jedno popołudnie. Co istotne, systemy te nie wymagają wiedzy technicznej – sklep powstaje przy pomocy gotowych szablonów graficznych (z opcją modyfikacji detali w kreatorach drag & drop) oraz rozszerzeń do obsługi natychmiastowych płatności, księgowości bądź wysyłek kurierskich.
Hosting i podstawowe oprogramowanie są w cenie abonamentu, więc koszty startowe są niskie w porównaniu z narzędziami e-sklepu typu open source bądź kodowania sklepu internetowego od podstaw. Kwestie wydajności, bezpieczeństwa, aktualizacji i pomocy technicznej są po stronie dostawcy usługi. To spora oszczędność czasu i zasobów po stronie przedsiębiorcy, który dzięki temu może skupić się na rozwoju biznesu.
Jeśli rozważasz zakup usługi, sprawdź narzędzia e-sklepu oferowane przez Shoper oraz IdoSell, które zapewniają wsparcie techniczne w języku polskim oraz integracje przydatne na rodzimym rynku.
Przeczytaj też: Gotowy sklep internetowy – ranking platform dla małych, średnich i dużych biznesów
2. Ahrefs
Narzędzia do analityki i SEO są niezastąpione przy budowaniu widoczność sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Ahrefs sprawdzi się w analizie konkurencji oraz podczas budowania strategii linkowania. Głównym atutem tego narzędzia e-commerce jest ogromna baza danych backlinków, która pozwala sprawdzić, skąd inne strony zdobywają przekierowania, jakiej są jakości i jaki wpływ mają na pozycjonowanie. Dzięki modułowi Site Explorer podejrzysz frazy kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja, oraz zidentyfikujesz podstrony generujące największy ruch. Narzędzie e-sklepu Site Audit wykaże błędy SEO do poprawy, a Keyword Explorer ułatwi dobór słów kluczowych pod kątem trudności czy potencjalnego wolumenu wyszukiwań w Google’u.

Analiza backlinków z pomocą narzędzi e-commerce. Źródło: Ahrefs.com
3. Semrush
Semrush poza SEO wspiera również działania związane z reklamą, content marketingiem i social mediami. Moduł Content Marketing Toolkit jest pomocny podczas tworzenia treści pod SEO – od sugestii tematów, przez optymalizację nagłówków, po analizę konkurencyjnych artykułów – a Advertising Research pozwala śledzić działania reklamowe konkurencji m.in. w Google Ads. Dodatkowo w Semrush znajdziesz Social Media Toolkit – zestaw narzędzi e-commerce stworzonych z myślą o wygodniejszym planowaniu, publikacji i analizie postów w wielu sieciach społecznościowych. To czyni z niego bardzo kompleksowe narzędzie dla sprzedawców, którzy chcą prowadzić spójne działania marketingowe na wielu frontach.
4. Mailchimp
Jeśli potrzebujesz prostego w obsłudze narzędzia e-sklepu do e-mail marketingu, sprawdź Mailchimp. System umożliwia tworzenie newsletterów czy automatycznych powiadomień (wiadomości powitalne, porzucony koszyk, rekomendacje) i bez problemu integruje się z popularnymi platformami e-commerce, takimi jak wspomniany wcześniej Shopify. Oferuje ponadto gotowe szablony kampanii, prosty edytor graficzny, raporty skuteczności oraz testy A/B. Z pomocą tej ostatniej funkcji sprawdzisz, które wersje wiadomości przynoszą lepsze efekty, aby zoptymalizować kolejne wysyłki, zyskując dodatkowe konwersje.
5. HubSpot
HubSpot integruje działania marketingowe, sprzedażowe i obsługowe w jednym, spójnym systemie. W odróżnieniu od klasycznych narzędzi do e-mail marketingu oferuje pełnoprawny CRM (Customer Relationship Management), dzięki któremu możesz gromadzić i analizować dane o klientach na każdym etapie ścieżki zakupowej – od pierwszego kontaktu z marką aż po ponowną sprzedaż.
Jedną z największych zalet HubSpota jest jego moduł do automatyzacji marketingu, umożliwiający stworzenie zaawansowanych scenariuszy – np. gdy użytkownik porzuci koszyk, otrzyma powiadomienie e-mail, SMS bądź push mobile, zwiększające szansę na wygenerowanie konwersji. Automatyzację można budować w oparciu o dane z CRM, aktywność na stronie, historię zakupów czy dane demograficzne, co pozwala na personalizację komunikacji i tworzenie dynamicznych treści, w tym banerów reklamowych wyświetlających dopasowane rekomendacje produktów bądź usług.
Przeczytaj też: Automatyzacja marketingu w e-commerce – jak wejść na wyższy poziom sprzedaży?
6. Hotjar
Hotjar to must have dla każdego przedsiębiorcy, który chce poprawiać doświadczenie klientów korzystających ze sklepu internetowego, zwiększać konwersję oraz podejmować decyzje oparte na realnych zachowaniach użytkowników. Narzędzie e-commerce pokazuje, co faktycznie robią internauci – gdzie klikają, co pomijają, jak daleko scrollują i kiedy opuszczają sklep. Dzięki temu sprawdzisz jednoznacznie, czy przyciski CTA są dobrze widoczne i czy klienci gubią się w strukturze sklepu. To bezcenna wiedza przy diagnozowaniu problemów z UX, takich jak porzucone koszyki, błędne ścieżki zakupowe czy nieintuicyjne formularze.

Mapy ciepła wykryte przez program do e-commerce. Źródło: Hotjar.com
7. Senuto
Chcesz skuteczniej budować widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania – bez dużych nakładów na reklamę? Sprawdź narzędzia e-commerce od Senuto tworzone w Polsce. Dzięki nim znajdziesz popularne frazy kluczowe, które potencjalni klienci wpisują w Google’u, oraz sprawdzisz, jak pozycjonuje się konkurencja i czy zmiany SEO w Twoim sklepie internetowym przynoszą widoczne efekty. Senuto warto wybrać także dla narzędzi wspomaganych przez AI – edytor Writer z podpowiedziami słów kluczowych i nagłówków przyspieszy optymalizację treści pod wyszukiwarki, a Content Planner stworzy gotowy plan publikacji z angażującą tematyką na bloga firmowego.
8. Google Analytics
Google Analytics to jedno z najważniejszych programów do e-commerce dla każdego sklepu internetowego, pozwalające dokładnie zrozumieć, skąd przychodzą klienci, jak zachowują się na kartach sklepu i które działania marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty. Dla początkujących sprzedawców to klucz do podejmowania decyzji opartych na danych – bez zgadywania.

Ścieżka zakupowa w narzędziach e-commerce Google. Źródło: Analytics.google.com
Z pomocą Google Analytics prześledzisz całą ścieżkę zakupową klienta: od wejścia na stronę, po finalizację transakcji. Poznasz współczynnik odrzuceń, średni czas na stronie, konwersje z urządzeń mobilnych i wiele innych wskaźników KPI. Są one niezbędne do oceny efektywności działań marketingowych bądź sprzedażowych.
Przeczytaj też: KPI w e-commerce – 7 przykładów wskaźników sprzedażowych dla sklepu internetowego
9. Brand24
W zestawieniu narzędzi dla e-sklepu nie może zabraknąć kolejnego rozwiązania z Polski – Brand24 – stworzonego z myślą o błyskawicznym monitorowaniu mediów. Korzystając z usługi, sprawdzisz w czasie rzeczywistym, co internauci, dziennikarze czy specjaliści branżowi piszą o Twojej marce, produktach czy konkurencji. Dla początkujących sprzedawców e-commerce to nieocenione źródło wiedzy o opiniach klientów, trendach w branży oraz potencjalnych kryzysach wizerunkowych.
Brand24 zbiera wzmianki z serwisów informacyjnych, blogów, forów i platform społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, X). Umożliwia szybsze reagowanie na komentarze czy pytania użytkowników, wskazując zasięg wypowiedzi, sentyment (pozytywny/negatywny) oraz kluczowe źródła dyskusji. Jest znakomitym narzędziem e-commerce do budowania lepszych relacji z klientami.
10. LiveChat
Szukasz programu do e-commerce umożliwiającego odpowiadanie na pytania klientów bezpośrednio na stronie sklepu internetowego? Sprawdź LiveChat. Z pomocą tego narzędzia dodasz funkcję czatu, automatyzując część komunikacji dzięki botom odpowiadającym na podstawowe pytania i kierującym użytkowników do odpowiedniej kategorii, regulaminu lub działu FAQ.
LiveChat bezproblemowo integruje się z popularnymi platformami e-commerce, CRM-ami i systemami e-mailowymi, umożliwiając pełną obsługę klienta z jednego miejsca. Dzięki szczegółowym statystykom możesz analizować jakość rozmów, czas reakcji i satysfakcję klientów. Pomaga budować pozytywne doświadczenia zakupowe, zwiększać sprzedaż czy lojalność, zwłaszcza jeśli konkurencja nie korzysta z podobnych rozwiązań.
Sprawdzone narzędzia e-commerce – podsumowanie
- Korzystanie z nowoczesnych narzędzi e-commerce pozwala zautomatyzować kluczowe procesy sprzedażowe i marketingowe. Dane i analizy zgromadzone przy pomocy rozwiązań, takich tak Ahrefs, HubSpot, Hotjar i Google Analytics, ułatwią podjęcie trafnych decyzji biznesowych.
- Większość programów do e-commerce dostępna jest również w wersji bezpłatnej, umożliwiającej przetestowanie kluczowych funkcjonalności. Google Analytics jest całkowicie darmowy i ze względu na możliwości monitorowania ruchy czy konwersji powinien stać się częścią każdej witryny sprzedażowej.
- Narzędzia e-sklepu dobieraj pod względem potrzeb i możliwości – mały sklep o zasięgu lokalnym może nie potrzebować funkcji Brand24, gdyż nie stanowi interesującego tematu dla mediów czy influencerów. Z kolei HubSpot będzie wymagał pewnej wiedzy technicznej w implementowaniu automatyzacji.