H E L L O

Skuteczne opisy produktów dla branży beauty i fashion – przykłady z omówieniem

Chociaż od 40% do 50% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu „Zwyczaje zakupowe Polaków” OOH, kupuje asortyment z kategorii mody i urody  w centrach handlowych, to sklepy internetowe – także niszowe – wcale nie są na przegranej pozycji w walce o konsumentów. Jeśli chcesz ich skłonić do zakupów online, musisz im zapewnić wyczerpujące opisy produktów beauty i fashion, które odwołują się do obiekcji, problemów i marzeń odbiorców – ale w nieoceniający sposób. Czego warto unikać w opisach kosmetyków, odzieży czy obuwia?

Jak zwracać się do klientów w opisach produktów z branży fashion i beauty?

Opisy produktów z segmentu mody i urody zwykle odnoszą się do wyglądu konsumentów – typów sylwetek, zmarszczek pod oczami lub kruszących się końcówek włosów. To nic dziwnego, skoro przyczyną zakupu kosmetyku, odzieży czy obuwia może być osiągnięcie efektu gładkiej skóry, węższej talii bądź wydłużonych nóg. Niestety, zdarza się, że twórcy opisów stosują tzw. „motywację od” zamiast „motywacji do”, czyli koncentrują się na… negatywnym postrzeganiu klientek i klientów przez samych siebie. Jak temu zapobiec?

Oceniający opis spodni klasyfikuje pewne cechy sylwetki klientki jako wady. Źródło: Cama Shopping

Oceniający opis spodni klasyfikuje pewne cechy sylwetki klientki jako wady. Źródło: Cama Shopping

❌ Unikaj przywoływania sytuacji, które mogą wywołać przykre emocje w potencjalnych klientkach, np. Czy pamiętasz, jak krępowałaś się na plaży, ponieważ założyłaś bikini, które odsłaniało Twój brzuszek i boczki? Strój jednoczęściowy ABC zakryje niedoskonałości figury i pozwoli Ci się zrelaksować – bez uporczywego myślenia o wystających fałdkach.

Co prawda decyzje konsumenckie mogą być podyktowane indywidualnymi kompleksami, aczkolwiek opisy produktów beauty i fashion nie powinny się do nich odnosić w sposób, który może wywołać niepożądane konsekwencje, np. obniżenie poczucia własnej wartości u odbiorcy.

Opis produktu odnosi się w obiektywny sposób do problemu klientki, nie wywołując negatywnych emocji, np. nie przypominając o wstydzie. Źródło: Your Kaya

Opis produktu odnosi się w obiektywny sposób do problemu klientki, nie wywołując negatywnych emocji, np. nie przypominając o wstydzie. Źródło: Your Kaya

Zwróć uwagę na komunikację marek kosmetycznych i odzieżowych w ciałopozytywnych kampaniach marketingowych. Zastanów się, jakich sformułowań używają, aby trafić do potencjalnych klientów, którzy marzą o osiągnięciu pewnych efektów dzięki odżywce do włosów lub bieliźnie modelującej, ale nie chcą, aby firmy – nawet przypadkowo – wywoływały krytyczne myśli o ciele. Postaw przede wszystkim na pozytywne emocje odczuwane podczas użytkowania Twojego produktu.

✅ Jeśli chcesz zareklamować strój jednoczęściowy, możesz napisać: Ciepłe promienie słońca na skórze, lekki wiatr muskający policzki, szum morskich fal… Marzysz o wylegiwaniu się na plaży, ale wolisz nie odsłaniać całego ciała w skąpym bikini? Załóż strój jednoczęściowy ABC, aby czuć się komfortowo w gorący dzień nad wodą i nie zastanawiać się, czy mocno wykrojony materiał będzie się przesuwać. Lekko modelująca tkanina w modelu ABC podtrzymuje nawet duży biust, ale nie wywołuje wrażenia nadmiernego opinania i uciskania. W efekcie poczujesz się jak w drugiej skórze!.

Dzięki takiej komunikacji subtelnie odnosisz się do obiekcji klientki, która np. nie chce założyć bikini, ale nie przywołujesz negatywnych emocji, bo wizualizujesz pozytywne odczucia konsumentki w nowym stroju kąpielowym nad morzem.

Poznaj uniwersalne porady: Jak tworzyć dobre opisy produktów pod kątem SEO i UX w sklepie internetowym?

Jak opisywać produkty z branży fashion i beauty, aby zatrzymać potencjalnych klientów w sklepie internetowym?

Wzory opisów produktów w sklepie internetowym w branży beauty i fashion powinny być spójne. Wyobraź sobie, że klientka chce porównać co najmniej kilka produktów, ale każdy opis ma inną strukturę. To sprawia, że użytkowniczka nie może szybko przeskanować treści, więc opuszcza sklep, przyczyniając się do wzrostu współczynnika odrzuceń.

Strukturę opisu kosmetyku podzielono na m.in. krótkie wprowadzenie, działanie, rezultaty i wskazane typy skóry, ułatwiając porównywanie produktów. Źródło: BasicLab

Strukturę opisu kosmetyku podzielono na m.in. krótkie wprowadzenie, działanie, rezultaty i wskazane typy skóry, ułatwiając porównywanie produktów. Źródło: BasicLab

Jeśli zamierzasz stworzyć wzór opisu butów, możesz ustalić kolejność krótkich sekcji odnoszących się do np. wyglądu obuwia, materiału, stylu i pielęgnacji. Krótkie opisy powinny mieć zachowaną odpowiednią kolejność zdań, które przeprowadzą odbiorcę od pierwszego wrażenia na widok obuwia, przez walory użytkowania, po zasady impregnacji. To podejście nie tylko ułatwi podejmowanie decyzji zakupowych klientom, ale także uprości Twoją pracę nad treściami i zapobiegnie przypadkowemu pomijaniu ważnych informacji.

Pamiętaj, że coraz bardziej wymagający konsumenci nie zadowolą się „bawełną najwyższej jakości”, „nowoczesnym fasonem” czy „najlepszym pudrem do skóry mieszanej”. Jeśli możesz, podaj szczegóły kryjące się za ogólnymi przymiotnikami, np. certyfikaty ekologiczne, inspiracje słynnymi projektantkami bądź wyniki badań aplikacyjnych.

Przykładowy opis kosmetyku:

Olejek do demakijażu ABC skutecznie usuwa zanieczyszczenia i wodoodporny makijaż, nie podrażniając wrażliwej skóry. Nawilża skórę i przygotowuje ją do nałożenia pielęgnacji.

Aż 92% klientek, które testowało olejek do demakijażu ABC przez 4 tygodnie, zadeklarowało, że skutecznie usuwa makijaż – nawet wieczorowy i wodoodporny. Co więcej, 96% użytkowniczek ze skórą wrażliwą ucieszyło się, że olejek nie powoduje ściągnięcia i pozostawia cerę nawilżoną, ale bez wyczuwalnej lepkiej warstwy. Dzięki olejkowi ABC możesz zmniejszyć ryzyko powstania podrażnień, kiedy Twoja delikatna skóra jest wyeksponowana na czynniki zewnętrzne, np. promieniowanie słoneczne latem.

Zobacz też wskazówki dla innej branży: Jak tworzyć opisy produktów w branży home & garden?

Jak optymalizować opisy produktów z branży beauty i fashion pod SEO?

Optymalizacja opisów produktów fashion i beauty pod SEO polega głównie na stosowaniu właściwych słów kluczowych (fraz, które wpisują Twoi potencjalni klienci w wyszukiwarkę) oraz nagłówków HTML, które ułatwiają szybkie skanowanie treści przez konsumentów i interpretowanie zawartości podstrony robotom Google’a. Niestety, łatwo o popełnienie kilku błędów, które utrudnią zarówno pozycjonowanie kart produktowych, jak i zapoznanie się klientów z opisem.

Struktura nagłówków w opisie produktu beauty i fashion

Nagłówek H1 powinien być zarezerwowany dla tytułu produktu, nagłówki H2 – dla śródtytułów między poszczególnymi akapitami. Jeśli opis produktu jest wyjątkowo rozbudowany, bo dotyczy np. odzieży technicznej dla osób uprawiających górskie sporty, możesz stosować również nagłówki H3. Nagłówki H4, H5 i H6 pojawiają się w strukturze karty produktowej, ale zwykle nie w opisie. Śródtytuły powinny być zróżnicowane pod kątem grubości i wielkości fontu – w przeciwnym razie nie będą się wyróżniać.

Sekcja z technologiami w opisie kurtki rozwija cechy poruszone krótko we wprowadzeniu. Źródło: 8a

Sekcja z technologiami w opisie kurtki rozwija cechy poruszone krótko we wprowadzeniu. Źródło: 8a

Przykładowe schematy nagłówków w opisie produktu beauty lub fashion:

H1: Rodzaj produktu (np. kurtka hardshell), przymiotnik definiujący użytkownika (np. kurtka męska), marka i model (np. Arcteryx Alpha SV), kolor (np. czarna)

H2: Cecha produktu nr 1

H2: Cecha produktu nr 2

H2: Cecha produktu nr 3

H2: Technologie w produkcie

H3: Technologia nr 1

H3: Technologia nr 2

H3: Technologia nr 3

H2: Najważniejsze cechy produktu (pod tym nagłówkiem możesz umieścić kilka punktorów)

H2: Specyfikacja techniczna produktu (pod tym nagłówkiem umieść tabelę)

Opisując cechy produktu, które są niezależne od siebie, możesz stosować nagłówki H2 między akapitami. Jeśli chcesz opowiedzieć o cechach należących do jednej grupy (np. technologiach w profesjonalnej odzieży sportowej, cennych składnikach aktywnych w kosmetyku), możesz najpierw stworzyć nagłówek H2, pod którym tylko wspomnisz o najważniejszych detalach, a następnie opiszesz szczegóły pod nagłówkami H3. Zwróć uwagę na struktury stosowane przez konkurencyjne sklepy internetowe – szczególnie dużych graczy na rynku.

Słowa kluczowe w opisie produktu z branży beauty lub fashion

Jak dopasować słowa kluczowe do opisu produktu z branży beauty lub fashion? Unikaj używania wyłącznie ogólnych fraz, np. „czarna sukienka”, „krem przeciwzmarszczkowy”, które powinny być przypisane do kategorii w sklepie internetowym. Jeśli masz wątpliwości, sprawdź, jakie adresy URL wyświetlają się w aktualnych wynikach wyszukiwania w Google’u.

Wyniki wyszukiwania w Google’u mogą być mieszane, czyli zawierać kategorie, produkty oraz elementy dodatkowe. Źródło: Google

Wyniki wyszukiwania w Google’u mogą być mieszane, czyli zawierać kategorie, produkty oraz elementy dodatkowe. Źródło: Google

Im precyzyjniejsze zapytanie będziesz targetować, tym większa szansa, że skłonisz konsumenta do złożenia zamówienia. Klientka, która wpisuje w wyszukiwarkę „krem przeciwzmarszczkowy z retinolem pod oczy na noc”, jest prawdopodobnie zdecydowana na zakup produktu. Jedyne, czego potrzebuje, to wybrać markę. To oznacza, że bliżej jej do podjęcia decyzji zakupowej niż klientce, która rozgląda się za niesprecyzowanym „kremem pod oczy”.

Przykładowe słowa kluczowe w opisach produktów

❌ czapka z daszkiem

❌ kurtka skórzana

❌ puder

✅  czapka z daszkiem damska beżowa z otworem na kucyk

✅ kurtka skórzana męska z kapturem bordowa

✅ lekki puder matujący do cery mieszanej jasnej

Pamiętaj, że narzędzia SEO mogą pokazywać zerową liczbę wyszukiwań dla tak rozbudowanych zapytań, aczkolwiek to nie znaczy, że nie są wpisywane w Google’u. Jeśli zadbasz o szczegółowe odniesienie się do potencjalnych potrzeb odbiorcy, istnieje duża szansa, że pożądane frazy pojawią się naturalnie w treści.

Dowiedz się więcej: Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?

Opis produktu dla branży beauty i fashion – najważniejsze informacje

  • Opisy produktów z branży beauty i fashion nie powinny wzbudzać negatywnych emocji u potencjalnych klientów, którzy mogą odczuwać kompleksy związane z m.in. wyglądem sylwetki czy skóry.
  • Jednolita struktura opisów produktów fashion i beauty ułatwia konsumentom porównywanie asortymentu. Ten sam układ informacji pozwala na szybkie skanowanie treści.
  • Optymalizacja opisów kosmetyków, odzieży czy obuwia pod SEO wymaga używania słów kluczowych z długiego ogona, czyli rozbudowanych zapytań, które odzwierciedlają potrzeby konsumentów niemal zdecydowanych na zakup.
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami.
Wyślij wiadomość